Strona główna Bez kategorii Badanie trzeźwości pracowników – nowe zasady

Badanie trzeźwości pracowników – nowe zasady

42
0

Badanie trzeźwości pracowników – nowe zasady

Na mocy kodeksu pracy  21 listopada 2023 roku weszły w życie  przepisy regulujące możliwość badania  trzeźwości i środków odurzających u pracowników przez pracodawców. badania-na-obecność-alkoholu zwane dalej r.b.o.a.

Stan trzeźwości według Urzędu Ochrony Danych Osobowych jest  stanem szczególnej kategorii (daną wrażliwą), której przetwarzanie może mieć miejsce jedynie w oparciu o zgodę wyrażoną z inicjatywy pracownika.

Na mocy nowelizacji pracodawcy mają prawo  do przeprowadzania badań stanu trzeźwości i obecności środków odurzających.

Zasady przeprowadzania kontroli w tym zakresie powinny zostać opisane obwieszczeniu, regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy.

21 lutego 2023 r. weszło w życie także rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie badań na obecność alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu w organizmie pracownika – dalej r.b.o.a., badania-na-obecność-alkoholu wydane na podstawie art. 221g k.p. nowy kodeks pracy

 

W zakresie kontroli trzeźwości i środków działających podobnie do alkoholu do kodeksu pracy zostały dodane nowe art. 221c–221h k.p. nowy kodeks pracy

Zapobiegawcza kontrola trzeźwości pracowników

Przeprowadzanie kontroli trzeźwości pracowników oraz obecności środków działających podobnie do alkoholu nie jest w zakładach pracy obowiązkowe.

Pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi decyduje, które grupy mogą być objęte kontrolą.

Kontrola trzeźwości pracowników przeprowadza się na podstawie (art. 221c, art. 221e § 2 k.p.): nowy kodeks pracy

 

Sposób przeprowadzania kontroli

Kontrola trzeźwości oraz środków działających podobnie do alkoholu (podobnie jak monitoring – por. art. 222 § 2 k.p.) nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika (art. 22c § 2, art. 221e § 2 k.p.).

nowy kodeks pracy

Kontrolę przeprowadza przy wejściu do zakładu pracy a osobę kontrolowaną umieszcza  się za parawanem, albo w odrębnym pomieszczeniu aby zachować dyskrecję.  Pracodawca powinien także dbać o przestrzeganie zasady zakazu dyskryminacji pracowników z art. 113 k.p. przy prowadzeniu powyższych kontroli.

nowy kodeks pracy

Kontrola trzeźwości obejmuje badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.

 

W § 3 r.b.o.a.  badania-na-obecnosc-alkoholu wskazuje się, iż badanie wydychanego powietrza przeprowadza się przy użyciu urządzenia elektronicznego dokonującego pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu, z użyciem ustnika, metodą:

a) spektrometrii w podczerwieni, lub

b) utleniania elektrochemicznego

– zwanego dalej „analizatorem wydechu”.

Ustnik podlega wymianie każdorazowo przed przeprowadzeniem pomiaru. Opakowanie ustnika należy otwierać w obecności osoby badanej.

Badania analizatorem wydechu nie przeprowadza się przed upływem 15 minut od chwili zakończenia spożywania alkoholu, palenia wyrobów tytoniowych, w tym palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych, palenia papierosów elektronicznych lub używania wyrobów tytoniowych bezdymnych przez osobę badaną (§ 3 ust. 3 r.b.o.a.). badania-na-obecnosc-alkoholu

W przypadku dokonania pomiaru analizatorem wydechu z użyciem ustnika metodą spektrometrii w podczerwieni oraz uzyskania wyniku ponad 0,00 mg/dm3, dokonuje się niezwłocznie drugiego pomiaru.

W przypadku dokonania pierwszego pomiaru analizatorem wydechu z użyciem ustnika metodą utleniania elektrochemicznego  oraz uzyskania wyniku ponad 0,00 mg/dm3 , dokonuje się drugiego pomiaru po upływie 15 minut.

Na żądanie osoby badanej wynik badania dokonanego analizatorem wydechu z użyciem ustnika metodą utleniania elektrochemicznego wynoszący ponad 0,00 mg/dm3 należy zweryfikować badaniem analizatorem wydechu metodą spektrometrii w podczerwieni, przez dokonanie dwóch pomiarów. Drugiego pomiaru dokonuje się niezwłocznie po dokonaniu pierwszego pomiaru.

W przypadku dokonania pierwszego pomiaru analizatorem wydechu i uzyskania wyniku równego lub większego od 0,10 mg/dm3, a w drugim pomiarze wyniku 0,00 mg/dm3, dokonuje się niezwłocznie trzeciego pomiaru tym samym analizatorem wydechu. Jeżeli wynik trzeciego pomiaru wynosi 0,00 mg/dm3, to badanie nie wskazuje na stan po użyciu alkoholu. (§ 4 r.b.o.a.). badania-na-obecnosc-alkoholu

Rozporządzenie w § 5 przewiduje także możliwość przeprowadzenia badania wydychanego powietrza przy użyciu analizatora wydechu niewyposażonego w cyfrową prezentację wyniku pomiaru, a także bez użycia ustnika, jeżeli producent analizatora wydechu przewiduje taki sposób jego eksploatacji.

Jeżeli jednak takie badanie wykaże obecność alkoholu w wydychanym powietrzu, niezwłocznie przeprowadza się badanie analizatorem wydechu z użyciem ustnika, metodą spektrometrii w podczerwieni, lub utleniania elektrochemicznego.

Szczegółowe kwestie co do przeprowadzania badania określa rozporządzenie r.b.o.a.

Zastosowanie właściwego urządzenia pomiarowego będzie miało znaczenie w zakresie ciężaru dowodu spoczywającego na pracodawcy w przypadku ewentualnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z pracownikiem (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.) czy też innych środków dyscyplinujących wobec pracownika.

Badanie trzeźwości polega na stwierdzeniu braku obecności alkoholu w organizmie pracownika albo obecności alkoholu wskazującej na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości w rozumieniu art. 46 ust. 2 albo 3 ustawy z 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – dalej u.w.t.p.a. -wychowanie-w-trzeźwości-

Zgodnie ze wskazanym przepisem stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do:

1)  stężenia we krwi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu albo

2)  obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3 .

Z kolei stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do:

1)  stężenia we krwi powyżej 0,5‰ alkoholu albo

2)  obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3 .

Minimalne zawartości alkoholu nie prowadzące do przekroczenia wskazanych wyżej mierników nie stanowią podstawy do odsunięcia pracownika od pracy.

Za równoznaczne ze stwierdzeniem braku obecności alkoholu w organizmie pracownika uznaje się przypadki, w których zawartość alkoholu nie osiąga lub nie prowadzi do osiągnięcia wartości właściwych dla stanu po użyciu alkoholu (art. 22c § 4-5 k.p.). nowy kodeks pracy

Określenie „nie prowadzi do osiągnięcia wartości właściwych dla stanu po użyciu alkoholu” oznacza w przypadku zawartości alkoholu poniżej ustawowej definicji stanu po użyciu alkoholu – konieczność przeprowadzenia co najmniej dwóch prób badania.

Wykaz środków działających podobnie do alkoholu został określony zgodnie z art. 221g k.p.  nowy kodeks pracy w rozporządzeniu wykonawczym przez ministra właściwego do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz ministrem właściwym do spraw pracy. W § 10 r.b.o.a. badania-na-obecnosc-alkoholuwśród środków działających podobnie do alkoholu wymienia się:

1)  opioidy;

2)  amfetaminę i jej analogi;

3)  kokainę;

4)  tetrahydrokanabinole;

5)  benzodiazepiny.

W  § 12 r.b.o.a. badania-na-obecnosc-alkoholu badanie na obecność środków działających podobnie do alkoholu, polega na nieinwazyjnym pobraniu próbek śliny i umieszczeniu ich w urządzeniu do oznaczania metodą immunologiczną środków działających podobnie do alkoholu, zgodnie z instrukcją obsługi tego urządzenia.

Do próbek nie dodaje się innych substancji, poza znajdującymi się w zestawie urządzenia do oznaczania metodą immunologiczną środków działających podobnie do alkoholu.

Wymogi formalne wprowadzenia kontroli

Postanowienia w obwieszczeniu, regulaminie pracy, układzie zbiorowym pracy

Wprowadzenie prewencyjnej kontroli trzeźwości lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu u pracowników powinno nastąpić w oparciu o ustalenia zawarte w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. Postanowienia wskazanych aktów wewnątrzzakładowych powinny określać co najmniej:

fakt wprowadzenia kontroli trzeźwości lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu,

grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą,

sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli  (np. alkomat ustnikowy, bezustnikowy, bramka z alkomatem),

czas i częstotliwość przeprowadzania kontroli (np. wszyscy lub wybrani pracownicy; np. losowo; raz dziennie, przy wejściu, wyjściu, w trakcie pracy itp.).

Do pracodawcy i zakładowych organizacji związkowych należy zatem ocena, na których stanowiskach przeprowadzanie kontroli trzeźwości czy też środków działających podobnie do alkoholu może stwarzać zagrożenia w zakresie życia, zdrowia czy ochrony mienia.

Powyższe powinno uwzględniać m.in. takie czynniki, jak rodzaj pracy, branża zawodowa, środowisko miejsca pracy, kontakty z klientami, osoby w miejscu pracy oraz osoby z zewnątrz i potencjalne zagrożenia, jakie pracownik może stwarzać.

Poinformowanie pracowników

Wprowadzenie kontroli wymaga ponadto poinformowania pracowników. Pracodawca informuje pracowników w sposób przyjęty u niego o wprowadzeniu kontroli trzeźwości lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania.

Dodatkowo w związku z zatrudnieniem pracownika objętego kontrolą trzeźwości lub środków działających podobnie do alkoholu pracodawca przekazuje temu pracownikowi przed dopuszczeniem go do pracy informacje o sposobie przeprowadzania u niego kontroli w postaci papierowej lub elektronicznej (art. 22c § 10-12, art. 221e § 2 k.p.). nowy kodeks pracy

Niedopuszczenie pracownika do pracy znajdującego się pod wpływem alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu

Zgodnie z art. 221d § 1 k.p. nowy kodeks pracy pracodawca nie dopuszcza pracownika do pracy, jeżeli kontrola trzeźwości wykaże obecność alkoholu w organizmie pracownika wskazującą na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości w rozumieniu art. 46 ust. 2 albo 3 u.w.t.p.a. albo zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości lub spożywał alkohol w czasie pracy.

Niedopuszczenie do pracy pracownika przez pracodawcę będzie miało miejsce analogicznie, jeżeli kontrola wykaże obecność w organizmie pracownika środka działającego podobnie do alkoholu albo zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu takiego środka lub zażywał taki środek w czasie pracy (art. 221f § 1 k.p.). nowy kodeks pracy

Informację dotyczącą podstawy niedopuszczenia pracownika znajdującego się pod wpływem alkoholu lub środków podobnie do alkoholu przekazuje się pracownikowi do wiadomości (art. 221d § 2, art. 221f § 2 k.p.). nowy kodeks pracy

Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu ustawy, okoliczności stanowiące tę podstawę powinny mieć charakter obiektywny, np. okoliczności związane z zachowaniem pracownika, jak np. bełkotliwa mowa, chwiejny chód czy wyczuwalna woń alkoholu albo pozytywny wynik kontroli trzeźwości .

Na żądanie pracodawcy lub pracownika niedopuszczonego do pracy badanie stanu trzeźwości lub obecności środków podobnych do alkoholu u pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (art. 221d § 3 k.p.). nowy kodeks pracy

W przypadku gdy wynik badania nie wskazuje na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości pracownika lub też obecność w organizmie pracownika środka działającego podobnie,

okres niedopuszczenia pracownika do pracy jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za który pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia (art. 221d § 8, art. 221f § 2 k.p.). nowy kodeks pracy

Pracownik nie może zatem ponosić negatywnych konsekwencji związanych z nieuzasadnionym podejrzeniem go o stawienie się do pracy pod wpływem alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu.

W przypadku gdy u pracownika zostanie potwierdzony stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości pracownika lub też obecność w organizmie pracownika środka działającego podobnie

decyzja o tym, czy nieobecność pracownika z tego tytułu zakwalifikować jako usprawiedliwioną lub nieusprawiedliwioną, płatną czy nieodpłatną należy do pracodawcy.

Zgodnie ze znowelizowanym przy okazji art. 108 § 2 k.p.nowy kodeks pracy

pracodawca będzie mógł zastosować karę porządkową również za stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości albo w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu lub spożywanie alkoholu lub zażywanie środka działającego podobnie do alkoholu w czasie pracy.

Badanie stanu trzeźwości lub stanu obecności w organizmie pracownika środka działającego podobnie do alkoholu pracownika przez uprawniony organ

Zasadą jest, by organ przeprowadzał badanie stanu trzeźwości pracownika przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego (podobnie jak pracodawca) – art. 221d § 4 k.p. nowy kodeks pracy

Jednak ustawa stanowi, iż organ zleca przeprowadzenie badania krwi w następujących sytuacjach (art. 221d § 5 k.p.): nowy kodeks pracy

1)  nie ma możliwości przeprowadzenia badania metodą nielaboratoryjną;

2)  pracownik niedopuszczony do pracy odmawia poddania się badaniu metodą nielaboratoryjną;

3)  pracownik niedopuszczony do pracy żąda przeprowadzenia badania krwi pomimo przeprowadzenia badania metodą nielaboratoryjną;

4)  stan pracownika niedopuszczonego do pracy uniemożliwia przeprowadzenie badania metodą nielaboratoryjną;

5)  nie ma możliwości wskazania stężenia alkoholu z powodu przekroczenia zakresu pomiarowego urządzenia wykorzystywanego do pomiaru.

Zabiegu pobrania krwi dokonuje osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

Przebieg badań metodą nielaboratoryjną oraz metodą laboratoryjną, dokumentuje się z uwzględnieniem:

1)  daty, godziny i minuty oraz miejsca przeprowadzenia badania;

2)  wyniku badania;

3)  danych osobowych pracownika:

4)  imienia i nazwiska,

5)  numeru PESEL, a jeżeli nie posiada – serii i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość pracownika,

6)  daty urodzenia, płci, wzrostu, masy ciała, informacji o chorobach, na jakie pracownik choruje, oraz podpisu pracownika – jeżeli dane te pozyskano w związku z przeprowadzanym badaniem;

7)  imienia i nazwiska oraz podpisu osoby przeprowadzającej badanie;

8)  imienia, nazwiska, stanowiska i podpisu osoby przeprowadzającej pobranie próbek materiału biologicznego do badań;

9)  imienia i nazwiska oraz podpisu osoby, w obecności której przeprowadzono badanie;

10)  informacji o objawach lub okolicznościach uzasadniających przeprowadzenie badania oraz dacie i godzinie ich stwierdzenia;

11)  innych informacji niezbędnych do oceny wiarygodności i poprawności badania;

12)  w przypadku odstąpienia od pobrania próbek krwi – informacji o przyczynie odstąpienia.

Badanie stanu obecności w organizmie pracownika środka działającego podobnie do alkoholu przez uprawniony organ odbywa się na analogicznych zasadach jak badanie stanu nietrzeźwości, z tym że dopuszczalne jest także badanie z moczu.

Uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego zleca przeprowadzenie badania krwi lub moczu, jeżeli:

1)  nie ma możliwości przeprowadzenia badania metodą niewymagającą badania laboratoryjnego;

2)  pracownik niedopuszczony do pracy odmawia poddania się badaniu metodą niewymagającą badania laboratoryjnego;

3)  pracownik niedopuszczony do pracy żąda przeprowadzenia badania krwi lub moczu pomimo przeprowadzenia badania metodą niewymagającą badania laboratoryjnego;

4)  stan pracownika niedopuszczonego do nowy kodeks pracy pracy uniemożliwia przeprowadzenie badania metodą niewymagającą badania laboratoryjnego (art. 221f § 3  k.p.). nowy kodeks pracy

Czynności związane z pobraniem moczu do badania jw., odbywają się w obecności osoby posiadającej odpowiednie kwalifikacje zawodowe do przeprowadzania badania moczu, tej samej płci co pracownik, od którego pobiera się mocz (art. 221f § 5 k.p.). nowy kodeks pracy

Przebieg badania przeprowadzonego przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego oraz badania krwi lub moczu, dokumentuje się z uwzględnieniem:

1)  daty, godziny i minuty oraz miejsca przeprowadzenia badania;

2)  wyniku badania;

3)  danych osobowych pracownika:

a) imienia i nazwiska,

b) numeru PESEL, a jeżeli nie posiada – serii i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość pracownika,

c) daty urodzenia, informacji o chorobach, na jakie pracownik choruje, oraz podpisu pracownika – jeżeli dane te pozyskano w związku z przeprowadzanym badaniem;

4)  imienia i nazwiska oraz podpisu osoby przeprowadzającej badanie;

5)  imienia, nazwiska, stanowiska i podpisu osoby przeprowadzającej pobranie próbek materiału biologicznego do badań;

6)  imienia i nazwiska oraz podpisu osoby, w obecności której przeprowadzono badanie;

7)  informacji o objawach lub okolicznościach uzasadniających przeprowadzenie badania oraz dacie i godzinie ich stwierdzenia;

8)  innych informacji niezbędnych do oceny wiarygodności i poprawności badania;

9)  w przypadku odstąpienia od pobrania próbek krwi lub moczu – informacji o przyczynie odstąpienia.

Ochrona danych osobowych w związku z kontrolą trzeźwości i środków działających podobnie do alkoholu

W znowelizowanych przepisach wskazuje się (art. 221c § 6–9 k.p.), nowy kodeks pracy

iż pracodawca przetwarza informacje o dacie, godzinie i minucie badania na stan trzeźwości oraz jego wyniku wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości lub środków działających podobnie do alkoholu

wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia,

i przechowuje te informacje w aktach osobowych pracownika przez okres nieprzekraczający roku od dnia ich zebrania.

Z powyższego jednocześnie wynika, iż nie powinno się przechowywać negatywnych wyników kontroli, tj. o braku zawartości alkoholu we krwi lub braku obecności w organizmie pracownika środków działających podobnie do alkoholu.

Również wynik badania stanu trzeźwości lub środków działających podobnie do alkoholu u pracownika przez uprawniony organ może mieć istotne znaczenie dla wyciągnięcia ewentualnych konsekwencji służbowych wobec pracownika (np. może stanowić podstawę do nałożenia wobec niego kary porządkowej czy rozwiązania stosunku pracy).

Dlatego też zgodnie z art. 221d § 10 oraz art. 221d § 2 k.p. kodeks organ przeprowadzający badanie stanu trzeźwości lub środków działających podobnie do alkoholu u nowy kodeks pracy pracownika przekazuje zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi niedopuszczonemu do pracy, informację w formie pisemnej, obejmującą następujące dane osobowe:

imię i nazwisko osoby badanej,

numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,

datę, godzinę oraz minutę przeprowadzonego badania,

wynik badania.

W przypadku przeprowadzenia kilku pomiarów organ przeprowadzający badanie przekazuje informację o czasie przeprowadzenia pomiarów i wyniku każdego z nich.

Do przetwarzania w/w informacji stosuje się odpowiednio wskazane wyżej art. 221c § 6–9 k.p. nowy kodeks pracy

W przypadku zastosowania kary upomnienia, kary nagany lub kary pieniężnej pracodawca przechowuje wskazane informacje w aktach osobowych pracownika do czasu uznania kary za niebyłą, tj. co do zasady po roku nienagannej pracy pracownika (art. 22c § 6-7, art. 221e § 2 k.p.). nowy kodeks pracy

Natomiast w przypadku, w którym ww. informacje mogą stanowić lub stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa,

a pracodawca jest stroną tego postępowania lub powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania, okres przechowywania danych, ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.

Po upływie wymienionych okresów ww. informacje podlegają usunięciu (art. 22c § 8-9, art. 221e § 2 k.p.). nowy kodeks pracy

Jak już zostało wskazane dokonywanie kontroli powinno się odbywać z poszanowaniem godności i innych dóbr osobistych pracownika. Osoby dokonujące kontroli powinny posiadać pisemne upoważnienie do przetwarzania danych osobowych (art. 221b § 3 k.p.).nowy kodeks pracy

Możliwość badania stanu po użyciu alkoholu, stanu nietrzeźwości oraz stanu obecności w organizmie środków podobnych do alkoholu u niepracowników

Wzorem innych regulacji kodeksu pracy (zob. art. 304 k.p.)  nowy kodeks pracy ustawodawca wprowadził możliwość odpowiedniego stosowania przepisów o prewencyjnej kontroli trzeźwości oraz środków działających podobnie do alkoholu także w stosunku do niepracowników.

Zgodnie z art. 221h k.p. przepisy art. 221c–221f k.p. nowy kodeks pracy oraz przepisy wydane na podstawie art. 221g k.p. stosuje się „odpowiednio” do pracodawców organizujących pracę wykonywaną przez osoby fizyczne

na innej podstawie niż stosunek pracy oraz osoby fizyczne prowadzące na własny rachunek działalność gospodarczą,

a także do osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy oraz osób fizycznych prowadzących na własny rachunek działalność gospodarczą, których praca jest organizowana przez tych pracodawców.

Dodatkowo w świetle znowelizowanego art. 17 u.w.t.p.a. wychowanie-w-trzeźwości- także przedsiębiorca niebędący pracodawcą organizujący pracę wykonywaną przez osoby fizyczne na innej podstawie niż stosunek pracy albo osoby fizyczne prowadzące na własny rachunek działalność gospodarczą

może przeprowadzać kontrolę trzeźwości tych osób oraz kontrolę na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu. W takich przypadkach stosuje się odpowiednio art. 221c–221f k.p. oraz przepisy wydane na podstawie art. 221g k.p.nowy kodeks pracy

W przypadku braku odrębnych przepisów do kontroli trzeźwości oraz kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu u osób pozostających w stosunku służby przepisy kodeksu pracy o kontroli trzeźwości i środków działających podobnie do alkoholu stosuje się odpowiednio.

W przypadku kontroli trzeźwości lub środków działających podobnie do alkoholu osób zatrudnionych u różnych podmiotów wykonujących pracę na terenie zakładu pracy warto kwestie związane z kontrolą trzeźwości doprecyzować w umowie o koordynacji w sprawach bhp (art. 208 k.p.). nowy kodeks pracy

 

Czy pracownik może odmówić poddania się badaniu stanu trzeźwości?

Pracownik ma prawo odmówić pracodawcy poddania się badaniu stanu trzeźwości, jednakże pracodawca może w takiej sytuacji zwrócić się o pomoc związaną z przeprowadzeniem takiego badania do uprawnionego organu powołanego do ochrony porządku publicznego (Policji).

Ponadto, odmowa poddania się badaniu przez pracownika może mieć dla niego negatywne skutki, gdyż w ten sposób może pozbawić się on możliwości skutecznego zakwestionowania podejrzeń pracodawcy co do stanu trzeźwości.

Trzeźwy pracownik nie ma z reguły żadnego interesu w tym, aby odmówić poddania się badaniu.